Att vara rockfan - det är viktiga grejer det.

På min fritiden brukar  jag spendera en del tid på två internet-forum där Bruce Springsteen och Ulf Lundell diskuteras och analyseras.

Det har slagit mig att många Bruce- och Lundell-fans ibland verkar tycka att deras musiksmak är  en aning bättre än alla andras. Deras uppfattning är att Springsteen-fans och Lundell-fans har en god musiksmak & gillar rätt artist.. Personligen har jag lite svårt att förstå det.  (Missförstå mig rätt för jag är Bruce-fan ut i fingerspetsarna.) Men fortfarande tycker jag att ABBA, Gyllene Tider, Lars Winnerbäck, Shania Twain med flera gjort många bra låtar och gillar dem också. Ja, tänk till och med Måns Zelmerlöv har gjort en del bra låtar.

Ibland får jag känslan av ett "riktigt" Springsteen-fan inte lyssnar på så simpla saker såsom ABBA, Schlager, Per Gessle och Gyllene Tider.   

Men visst är det så att alla är olika och har olika smak. Det är fullt möjligt att någon kan bli precis lika glad och lycklig av att lyssna på Bä Ba vita lamm som en annan blir av att lyssna på Jungleland, ett klassiskt musikstycke eller Opera. Vad är det som säger att det ena är bättre eller sämre?? Är det självklart att den som gillar Jungleland vet så mycket bättre än den som gillar lammet?? Vad är det som säger att pappan som gillar Springsteen har så mycket bättre musiksmak än hans dotter som gillar Tokio Hotel??

Jo, visst provocerar jag lite - innan ni går i gång för mycket - men förstår ni min poäng??

Själv har jag fått ta en aning stryk på dessa forum för att jag ens har magen att jämföra Lundell och Springsteen med Gyllene Tider och/eller ABBA.  Nej, Fy skäms usch, det kan man inte göra!!

Varför är det så här?? Vad är bra musik??

PS: Det finns ett uttryck hos Bruce fans. Ja, jag räknar mig trots allt dit! Det finns två sorters människor. Först finns det Bruce-fans och sedan finns det alla andra som ännu inte haft lyckan att vara på en Bruce-konsert. DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0