Just idag vill jag hylla en av

svensk idrotts allra största. Jo, jag tänker på Annika Sörenstam som idag spelar sin sista tävlingsrunda. Vi i Sverige förstår nog inte hur stor Annika är i USA. Där vet alla vem Annika är. I mina ögon är hon lika stor som Björn Borg, Ingemar Stenmark, Peter Forsberg, Niklas Lidström, Stefan Edberg och Mats Wilander. 

Vilken karrär Annika haft! Hon har vunnit tio majors, över 70 andra tävlingar och spelat in över 190 miljoner kronor.

Det sägs att ibörjan på hennes karriär var hon känd för att vara överlägsen de första dagarna på en tävling. Sedan klappade hon ofta igenom den sista dagen. Ingen förstod varför. Till slut träffade hon Kjell Enhager eller någon annan idrottspsykolog. Han frågade Annika:

- Var innebär det att vinna?

Vet ni vad Annika svarade? Jo, dels att man är bäst, dels att man lyckats men också att man måste hålla ett vinnartal.
Kjell frågade då henne vad hon tycker om att hålla tal. Det vill jag till varje pris undvika svarade hon.  Då frågade Kjell vilket råd hon själv skulle ge henne. 

- Jag borde nog gå en hålla-tal-kurs.


Sagt och gjort, så gick det till när Annika skickade sig själv på en talarkurs. Hon gick den kursen 2 gånger och sedan började hon vinna. Jag vet inte om det är helt sant, men en bra historia är det! Svenska golfförbundet borde instifta ett pris för Lifetime achivement och ge henne det på nästa års idrottsgala. 

Tack Annika!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0