Onsdag

Jag är en vintermänniska - jag gillar vintern. Bland det roligaste som finns är att åka skidor, skridskor, pulka eller att pulsa i snö. Dessutom finns det inget som är så vackert som nyfallen snö, snötyngda träd, gnistrande sol och blå himmel. Men vad är det vi har här i Stockholm nu för tiden? Det är bara mörkt, grått och trist.  Imorse var det ett iskallt regn som ackompanjerade mig till jobbet. Det var inget som höjde mitt morgonhumör.
 
Idag har det varit full fart på arbetet  - som vanligt. Sist idag träffade jag en trevlig kund. Hon är ung och i sina bästa år. För ett år sedan började hon att månadspara, vi tyckte att vi var försiktiga. Hon sparade femtio procent i räntefonder och femtio procent i olika aktierfonder. Resultatet har varit så där. Hon frågade mig om hon skulle spara säkrare. Efter en hel del funderande tänkte jag - är det smart att ta lägre risk nu när börsen nästan halverats? När hon är ung och har lång placeringshorisont? Nej, jag rekommederade henne att höja risken lite men att följa upp sitt fondsparande lite oftare. Som jag sagt tidigare - en äldre människa - som skall leva på sparkapitalet om några år kanske däremot skall dra ner risken just nu. Vad som är rätt och fel avgör man bara själv. Vilken risk känns rätt för mig?   

Nu skall jag försöka slita mig från datorn och läsa lite i dagens FT

Ha en underbar kväll!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0