Börsen faller? Vad göra?

Ibland är börsen som en lynnig och arg kvinna (eller man för den delen). Plötsligt ilsknar hon(han) till, allt är nattsvart och allt man gör är fel. När det är som mörkast verkar det helt kört. Det kommer inte bli bra igen. Ja, man är beredd att ge upp. Men helt sonika så lyser solen igen. Då har man ingen aning om vad det var som fick henne(honom) på gott humör igen

Ja, Börsen fungerar lite så här: Det gäller att hålla huvudet kallt. Vilket är oerhört svårt..

Vad bör man tänka på i ett börsras? Här är några bra frågor att ställa sig!

A) När skall jag använda pengarna? Hur lång är tidshorisonten?
B) Vad skall jag ha dem till?
C) Har jag kontroll på hela min ekonomin?
D) Hur mycket pengar står på spel på börsen? Hur stor andel?
E) Vad händer om jag förlorar allt?
F) Har jag vinster?
G)Har jag förluster?
H) Kan jag kvitta vinster mot förluster
I) Hur är spridningen i aktie- och fondportföljen.? Har jag många innehav? Eller har jag alla ägg i en korg? 
J) Begriper jag vad företagen i min portfölj tjänar pengar på?
J) Varför har jag köpt företagen en gång i världen? Har det ändrats sig?
K) Har jag kapital som jag kan köpa för?
L) Månadsparar jag?

Visst låter det ganska lätt i teorin. Men det är mycket svårare i praktiken. För i ett kraftigt börsfall är det mycket psykologi med i spelet. Det är svårt att gå emot strömmen. Trots att det oftast då de bästa affärerna görs.

Det finns tre viktiga index i New York, dels är det Dow Jones, dels är det Nasdaq och dels är det S&P 500. Ikväll lugnade det sig lite och Dow steg med 1,06 procent, Nasdaq med 2,04 procent och S&P 500 med 1,11 procent. Kanske är det värsta över, kanske inte. Det vet vi först om ett år.

Nu väntar en skön säng:) God natt!

Kommentarer
Postat av: Tess

Kikar in :)

2008-01-23 @ 00:45:59
URL: http://tess021.blogg.se
Postat av: stine

okej :)

2008-01-23 @ 06:51:24
URL: http://stineb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0