Konsten att investera pengar, del 2

Är det inte svårt nog att tjäna ihop ett kapital? Skall det behöva vara nästan lika svårt att välja rätt placeringsalternativ?

I det här avsnittet kommer jag i korthet redogöra för de vanligaste placeringarna. Först kommer de med lägst risk. Längst ner är det väldigt hög risk. (Med risk menar jag att de kan förändras kraftigt i värde, både uppåt och nedåt.)( I senare avsnitt kommer jag gå igenom några av investeringarna mer i detalj.)

A) Bankkonto med fast ränta. För den försiktige som vill veta exakt  hur mycket pengar man har vid löptidens slut.

B) Obligationer och Nollkupongare: Värdepapper med fast ränta och fast löptid. En nollkupongare betalar ut räntan vid löptidens slut. Det innebär vissa skattefördelar. (Dessa kallas också räntebärande papper)

c) Aktieobligationer: En kombination av nollkupongare och optioner. Ger både trygghet och möjlighet. Redan från början vet du var det värsta utfallet blir. Bra för dig som inte vill riskera ditt kapital men ändå ha möjlighet att tjäna extra pengar om aktiemarknaderna går bra. 

D) Blandfonder: Fond kan liknas vid ett särskilt bolag med uppgift att förvalta dina pengar.  Alla fonder har sedan en placeringsinriktning som den följer. Blandfonder placerar en viss del av kapitalet i obligationer och en viss del i aktier. Bra för den lite försiktige.

E) Aktiefonder: Fonder som köper bara aktier. Här finns det en mängd olika inriktningar. Allt från Sverigefonder till Internetfonder. 

Aktiefonder kan delas in i: 

1) Regionfonder -  Fond som köper aktier i en särskild del av världen.
2) Globalfonder - Fond som köper aktier i hela världen
3) Branschfonder - Fond som bara köper aktier i en bransch, till exempel Internet eller Olja.
4) Hedgefonder -  Fond som köper och säljer aktier. Fonden utnyttjar marknaden. En fond som både kan tjäna pengar i en uppgång och nedgång.
5) Temafonder - Fond som investerar i teman. Till exempel i miljöteknik eller i företag som gynnas av Kinas snabba utveckling

F) Aktier - Här köper du en andel i ett aktiebolag. Du blir alltså ägare i ett företag. Det innebär att du får del av både eventuell vinst och ansvar för eventuell förlust. Den som köper en aktie kan förlora hela sparbeloppet. Som aktieägare kan du också få utdelning varje år. Här skiljs det på Börsnoterade och icke-noterade företag. (Jag kommer skriva mer om aktier och börsen i ett avsnitt som jag kallat Aktiekunskap.)

G) Optioner/Warrants:  Optioner är svårt och lite av överkurs. I korthet innebär att äga en option att man har rättigheten men inte skyldigheten att köpa ett värdepapper till ett förutbestämt pris. På motsvarande sätt får en utställare av optionen betalt - sk premie - för att ta på sig skyldigheten att sälja samma värdepapper till ett förutbestämt pris. En option har kort löptid medan en warrant har en längre löptid.  Optioner brukar betraktas som försäkring. (Jag kommer inte behandla optioner på bloggen.)

H) Andra placeringar:  Det finns också möjlighet att investera i Antikviteter, Fastigheter, mark, skog, konst och råvaror. ( Det lämnar jag här, i och för sig kommer jag skriva lite om vad man bör tänka på när man köper en bostadsrätt, fritidshus eller villa längre fram.)

Ja, det här är de vanligaste placeringsalternativen. Nästa avsnitt kommer i korthet behandla ramen för sparandet. Nu önskar jag bara en riktig trevlig Söndag!  Jag tänker ge mig ut i det vackra vädret. 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Känns som om man borde spara adressen till din blogg och läsa igenom inlägget ovan någongång när i lugn och ro, för sånt har jag verkligen noll koll på :p

Svar: Tycker Tänndalen är helt underbart, har varit där nästan varje år sedan jag var liten. Vi brukar utgå från Svansjöliftarna men åker bortåt i liftsystemen också. Synd bara att det inte var så bra väder nu efter nyår. Vad tycker du själv?
Tack för kommentaren om bloggen!

2008-01-13 @ 13:23:18
URL: http://jenkajenka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0