Tips om jogginturer på Kungsholmen

Ute skiner solen, på radion är det svensktoppen och här sitter jag. Varför är det så svårt att lämna datorn? Snart skall jag i alla fall ge mig ut på en härlig joggingtur. Jag har tre favoritrundor.

Runda 1) Kungsholmen Runt

Idag blir det nog en tur runt Kungsholmen. Jag brukar springa motsols nu på vintern. Börjar med att springa ner till Tranebergsbron och under den och följer strandpromenaden förbi Fredhäll, Erlanderhuset, Smedsuddsbadet, Rålambshovsparken och bort till Norr Mälarstrand. Där är det härligt att springa med Stadshuset i sikte. Tillbaks springer jag längs Klara Sjö bort mot S:t Eriks-bron ändå bort mot Hornsberg. Här är det rörigt nu, med alla byggen. Men jag brukar trockla mig upp längs Mariedalsgatan till Lindhagensgatan. Därefter följer jag den ner till Ulvsundasjön. Hem följer jag stranden till Kristineberg Strand. (Sommarkvällar är det oslagbart att springa här och njuta av solnedgången.) Rundan avslutas med en tung backe - annars är det ganska flackt. Turen är cirka 9 km.

Runda 2  "Fredhällsjön runt"

Här startar jag med att springa ner till Kristinebergs tunnelbanestation. Sedan springer jag över Tranebergsbron mot Alvik och ner till Alviks Strand. Här springer jag efter Mälaren bort mot Tvärbanans bro till Stora Essingen. Här är det en riktigt tung backe upp till bron. Utsikten över Mälaren, över Bromma och över Stora Essingen från bron gör turen lättare. På Essingen springer jag ner till stranden igen  och sedan förbi Swedbanks kontor bort till  Lilla Essingebron. Här är det ännu en tung backe. På Lilla Essingen springer jag ner till stranden - igen - och fäljer mälaren bort till Kungsholmsbron.Nästa tunga backe!  På Kungsholmen springer jag ner till Fredhälls strandpromenad, under Essingeleden: Här är den fjärde  tuffa becken upp till Atterbomsvägen som jag följer bort till Snoilskyvägen och sedan springer jag ner till Fredhällsbadet tillbaka till Kristineberg. Sedan väntar den fjärde tunga backen. Denna tur är något kortare men mycket mer kuperad och jobbigare. På vissa ställen är det inte så kul med trafiken.

Runda 3 " Riddarfjärden runt"

Jag börjar med att jogga ner till Kristineberg tunnelbanestation. Jag springer sedan ner genom Fredhällsparken, förbi Lärarhögskolan, och Rålambshovsparken. Här är det en tuff backe upp till Västerbron. Men utsikten härifrån är fantastisk. Brukar alltid tänka på JAS-planet när jag joggar högt över Långholmen. När jag kommer till Söder brukar jag svänga vänster och följa Heleneborgsgatan bort till Skinnarviksberget. Är jag stark passar jag på att njuta av utsikten från Skinnarviksberget. Solnedgången därifrån måste vara fantastisk på sommaren. Den skall jag uppleva i sommar. Sedan springer jag längs Monteliusvägen bort till Scandic hotell och Slussen. Turen fortsätter med att jag följer Skeppsbron bort till Kungliga slottet och över Norrbro. Därefter springer jag förbi Sagerska palatset, Rosenbad och under järnvägen till Stadshuset. Hemåt följer jag Riddarfjärden. På sommaren är det massor av folk här. Känner jag mig stark så följer jag Mälaren bort till Fredhäl och hem. (Se tur 1) Annars joggar jag igenom Rålambshovs- och Fredhällsparken. Men ärligt talat så blir det inte så ofta jag springer den här turen.
image186
Ha en riktigt bra söndag i solskenet!


Kommentarer
Postat av: Maja

Usch va du är duktig som tränar. *avis*

2008-01-27 @ 14:17:45
URL: http://missmor.blogg.se
Postat av: Maja

Väldigt mycket snö faktiskt! Det gör naturen väldigt vacker men jag är ganska less faktiskt.

2008-01-27 @ 14:58:30
URL: http://missmor.blogg.se
Postat av: Maja

hahaha. så himla mycket intressant har jag inte att blogga om idag. mår inte helt prima mentalt idag.

ska glädja dig med ordentliga kommentarer sen. har det lite tungt bara.

2008-01-27 @ 15:21:49
URL: http://missmor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0