En klassisk konsert...

Night
No Surrender
Lonesome Day
Hungry Heart
Summertime Blues
The Promised Land
Backstreets
Roulette
Darkness On The Edge Of Town
Janey Don't You Lose Heart
Waitin' On A Sunny Day
Working On The Highway
Because The Night
She's The One
Livin' In The Future
Mary's Place
I'm On Fire
Drive All Night
The Rising
Last To Die
Long Walk Home
Badlands

Girls In Their Summer Clothes
Thunder Road
Born To Run
Bobby Jean
American Land
Twist And Shout




Hemma igen, Nu har jag varit på två magiska konserter på Ullevi. Dels på Gyllene Tiders klassiska den 7 augusti 2004 och dels på Bruce andra konsert i helgen.

Frågan är går det att jämföra dessa konserter med varandra? I mitt tycke så var publiken helt outstanding för fyra år sedan på GT, men däremot var artisten helt, helt outstanding i lördags. Ja ni, för när hände det senast att en artist vände upp och ner på sin låtlista på ett likande sätt som Bossen gjorde i lördags? Om jag räknade rätt i hastigheten så var det av de fjorton första bara en låt som var lika mellan fredag och lördag, EN låt!

Enligt mig så var bara Sumnertimes Blues och Twist and Shout värt inträdet.  A little bit loouder ... a little bit softer - häftigt att få uppleva det. Och Waiting for a sunny day - oj, oj vilken allsång!

MEN, jag har haft lyckan att få uppleva bossen på Giants Stadium, New Jersey och på Times Union Arena i Albany. Jag anser att publiken faktiskt är ett strå vassare där. Det är inte så konstigft, för det är ju hans hemmaplan. Personligen glömmer aldrig Hungry Heart på Giants Stadium 2003  och Thunder Toad i Albany 2007.  WOOOW.

MEN, sedan är det nog så att jag aldrig kommer få uppleva samma tryck på Ullevi igen som Gyllene Tider skapade år 2004.  Sommartider då var något överjävligt.

MEN igen - Per Gessle skulle se och lära av Bossen. För var mycket roligare det är att gå på en konsert när vad som helst kan hända. Jag är imponerad av lördagens konsert och Bruce sätt att improvisera. Per kör ju till och med samma melllansnack. (Och från och med nu, så är jag ett större Bruce fan än GT-fan. Så det så!)

MEN, hade jag gått på bägge två konserterna i helgen så hade jag nog aldrig mer gått på The Boss i Sverige. För bättre än så kan det nog inte bli!  

Sammantaget rankar jag mina konserter så här:

1) Bruce Springsteen and The E-Street Band - 15 november 2007, Times Union Arena, Albany.
2) Bruce Springsteen and The E-Street Band - 5 juli 2008, Ullevi, Göteborg.
3) Burce Springsteen and The E-Street Band - 28 Augusti 2003, Giants Stadium, New Jersey.
4) Bruce Springsteen and The E-Street Band - 24 maj 2003, Stade De France, Paris.
5) Bruce Springsteen and The E-street band - 10 December 2007, Globen Stockholm
6) Bruce Springsteen med band                  -  16 Juni 1992, Globen Stockholm

Grattis till alla ni som gjorde det enda rätta och var på bägge konserterna. Det måste varit magiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0