Måndag:

En ny arbetsvecka, med nya förutsatser. Den här veckan skall jag göra allt som står på min att-göra-lista och som  jag skjutit på alldeles för länge. Hmmm, tror ni att jag gjorde det idag? Nej, jag fortsätter att släcka bränder, och det är många småbränder just nu.

På kvällen har jag varit värd för aktieklubben. Det är trevligt att träffa herrarna. (Jo, det är bara herrar i den.)  Idag diskuterade vi mycket om bankkriser förr och nu. Det är roligt att få deras perspektiv på dagens händelser. De var med på nittiotalet.

Apropå aktier och placeringar så håller jag på och läser en bok om den amerikanske finansmannen Warren Buffet. Han har byggt upp en förmögenhet genom att framgångsrikt handla på aktiemarknaden. Hans filosofi är enkel, han tittar på hur folk i hans omgivning spenderar sin pengar. Vad lägger de pengar på? Ett exempel är att han gillar att dricka Coca cola. Många i omgivningen gör det också. Han noterade också att det är många män och kvinnor som måste raka sig varje dag. Därför köpte han aktier i Gilette. En annan grundpelare i hans imperium är en stor försäkringsrörelse. För människor över hela världen behöver försäkra sina ägodelar om det hemska och oförusedda skulle inträffa. Öl, vin och sprit är också säkra affärer. Därför äger han aktier i öltillverkaren Anheuser Busch och engelska Diageo. Visst kan man ha moraliska aspekter på att äga aktier i dessa företag. Många handlar också på amerikanska stormarknaderna Walmart och Costco, det  är billigt, ekonomiskt och klokt. Visst äger han aktier i dessa också. Andra aktier i hans portfölj är Washington Post, Wells Fargo, General Electric, Nike, American Express, Tesco och Johnson & johnson.  Dessutom har en mängd rörelsedrivande företag som inte är börsnoterade, utan ägs till 100 procent  av Berkshire Hathaway.


Personligen försöker jag följa hans filosofi när jag placerar pengar på börsen. Därför äger vi aktier i Ericsson, Duni, Hakon Invest, H&M, ABB, Storaenso, SCA, Statoil, Orkla, Fenix, Latour. Den Norske Bank, Adidas, LVMH, Skanska, Hufvudstaden, SCA, Investor, Industrivärden. Öresund och Carlsberg. Tanken är att om vi lägger ner pengar på företagets produkter varje dag så finns det förmodligen andra som också gör det. Då hoppas vi att det är långsiktigt bra att vara aktieägare. 

Dessutom har vi köpt en aktie i BerkshireHathaway, Warren Buffets amerikanska investmentbolag. En aktie kostar 4000 dollar...

Nu skall jag stryka skjortan!

Kommentarer
Postat av: Hank

Hej!

Mitt namn är Henrik och har fått din blogg- adress från ditt inlägg på Kenzas.se. Vi är 2 studenter på Jönköpings högskola som gör en undersökning om Kenzas läsare. Kön, ålder, intressen osv.

Vi undrar om du skulle kunna tänka dig att vara med i denna undersökning. Om så är fallet, skicka din e- mail- adress till [email protected]. Du kommer därefter få en enkät från oss med frågor som vi vill att du fyller i och skickar tillbaka. Vi vill understryka att detta är en undersökning på initiativ av mig och min kurskamrat och att Kenza själv INTE har någonting med denna undersökning att göra! Vi vill också nämna att vi inte kommer att lämna ut din e- mail adress till någon annan utan alla dina uppgifter kommer att behandlas med största sekretess!

Tack på förhand!

2008-10-21 @ 11:58:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0