En man jag beundrar:

Ja, det är den amerikanska finansmannen Warren Buffet. Han är en av världens rikaste. Det har han blivit genom smarta aktieinvesteringar. Han äger American Express, CocaCola, Gilette, banken Wells Fargo, tidningsföretaget Washington Post och Moodys. Dessutom äger han många rörelse drivande företag och försäkringsföretag. Idag investerade han cirka 36 miljarder kronor i Goldman Sachs. Det lugnade marknaderna. Något som kännetecknar Buffets affärer är långsiktighet, han investerar i företag som han tror på och säljer sällan. Han säger at han köper bara i aktier där han förstår vad företaget tjänar pengar på. Ett exempel är när han investerade en massa miljarder i rakföretaget Gilette.


- Jag köpte Gilette för att jag visste att varje dag när jag vaknar så behöver cirka  3 miljarder män raka sig. Efter att ha ägt aktierna ett tag så upptäckte jag att jag hade fel, för även 3 miljarder kvinnor behöver raka sig, åtminstone varje vecka. Och då köpte jag dubbelt så många aktier!!

Mer info: här:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0