Varför gillar jag att träna?

Ni som hängt med i bloggen ett tag har nog noterat att jag gillar att träna. Vad är det i träningen som lockar mig? Det är många saker. Det är roligt att testa sin gränser, det är roligt att se att det faktiskt är möjligt att flytta sina gränser. Det är roligt att se att man blir bättre och starkare. Jag klarar av det tuffa livet mycket bättre när jag tränar och är i form. Just nu har jag det tufft och då är det extra viktigt att träna. Det gör det lättare att komma tillbaka och hantera motgångar. Dessutom rensar träning hjärnan. Det ger distans till alla problem.

Idag har varit på SATS Stadshagen. Det är min favorit SATS. Där är det rent, fräscht och lagom mycket folk. Idag började jag med att springa cirka 1,5 km som uppvärmning . Sedan rodde jag 2 km i en roddmaskin. Eftersom det inte är någon snö i Stockholm så är det svårt att träna skidor. Istället körde jag stakning med hantlar i 5 minuter. Helt enkelt simulerar jag stakning. Magmusklerna är också viktiga för att bli stakningen, så de fick sig en dos med 40 situps. Sedan gick jag fem minuter i en trappmaskin. Träningen avslutades med en timme på löpbandet. Det är inte bara bra träning for hjärtat och lungorna. Det mentala tränas minst lika mycket. Jag brukar dela upp löppasset i flera små delmål. Då och då försöker jag lura hjärnan genom att tänka på något riktigt kul. Idag tänkte jag på Vasaloppet och klockstapeln, vilken härlig känsla det är att se den. För att nå den så måste du genomföra det här passet. Lite extra tändvätska idag var min kompis P. Jag pratade med honom i morse och han åkte ett par mil skidor vid Lidan idag. Han är bättre än mig på skidor så jag måste verkligen träna för att åtminstone hänga med honom till Evertsberg. Hans måltid är att den skall börja på en sjua. Min att den skall börja med en åtta.

Några av mina mål just nu:

* Att genomföra projekt X och ta det i mål innan sommaren. 
* Att innan den 23 Feb åka 6 mil till på skidor...
* Att genomföra Vasaloppet på under nio timmar.
* Bestiga en topp i Tänndalen under mitt påsklov. 
* Genomföra Stockholm marathon på 4,45.
* Mental träning - ta till vara erfarenheter och undvika tidigare misstag. Det räcker med alla nya som man kan göra. Du behöver inte reprisera gamla :)

Nu ska jag vila, äta och senare ska jag plocka och städa lite här hemma.

Ha en underbar kväll!!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0