En historisk dag

Den tjugonde januari år 2009 är en dag som för alltid kommer skriva in sig i USAs och för den delen även i världens historieböcker. När jag föddes för 45 år sedan skulle min mor och far anse det som en vacker dröm att USA skulle välja en färgad president, men en väldigt osannolik dröm. För på en del platser i USA fick svarta och vita barn inte ens gå i samma skolor. På en del håll fick de inte åka i samma bussar.   

Idag  - bara 40 år senare så svor Barack Obama presidenteden och blev USAs fyrtiofjärde president. Han gör det som USAs första färgade president. Det är verkligen en historisk dag!!! 

Jag är inte så himla gammal - bara 45 år. Ändå är ett av mina första suddiga minnen att jag satt hemma och tittade på svart-vit tv. Jag var kanske 5-6 år gammal. Det var nog år 1968 eller 1969. Jag minns att TV:n berättade om svarta människor som inte fick åka i samma bussar som de vita. Jag minns att jag tyckte att det var konstigt. För vad spelar hudfärgen för roll? Som sagt världen har kommit långt sedan dess!! Det ger i alla fall mig hopp och det går att förändra världen!!
 
Men vilken otroligt tuff uppgift han har framför sig! För världens skull hoppas jag att han lyckas!

Som de säger i USA - God Bless Barack Obama!!

SOV GOTT!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0