Tillbaka i verkligheten...

Tillbaka på arbetet igen...

Ja, det är klart  att det känns blandat. Ledigheterna är över och vad har man nu att se fram emot?

Det är alltid lite nervöst att starta ett nytt år med alla nya mål. Jag har lite taskigt självförtroende när det gäller arbetet och tror inte riktigt på mig själv. Det är lite konstigt eftersom jag har arbetat som privatrådgivare i snart nio år. Och det har faktistk gått rätt bra under de senaste åren. Visst har jag gjort några tavlor. 

Jag funderar mycket på vad jag skall göra med resten av mitt liv. Det gör nog alla människor. Jag är fyrtiofem år och det blir inte lättare att välja något helt nytt på arbetsmarknaden när man blir äldre. Visst är vi  i Sverige rätt åldersfixerade. Ibland tycker jag att vi nedvärderar ålder och erfarenhet. För kanske skulle nånga misstag kunna undvikits om de yngre vågat lyssna mera på de äldre. Jag menar absolut inte att man skall göra som de äldre gjorde utan att man skall dra nytta av de misstag som redan gjorts. Vi behöver inte alltid göra om tidigare generationers misstag. hahaha

Men tillbaka till det jag egentligen tänkte skriva om,  Vad skall jag göra med år 2009? Vad har jag för mål? Vad vill jag med detta året? Det är viktigt att tidigt skapa sig några målbilder. Här är lite av mina tankar inför år 2009!

* Att genomföra Vasaloppets öppna spår på under 9 timmar. Just nu känns det tufft! Men målet är utstakat...;-)

* Att ändra mina tankebanor - att tänka positivare. Ett exempel är när jag har som mål att genomföra Marathon på under fyra och en halv timme så tänker jag direkt. Haha, vem försöker du lura?? Det kommer du aldrig att klara! Är det en bra start? Jag skall vara mer uppmärksam på mina egna tankar och vad jag säger till mig själv!!

* Att skapa lite bättre rutiner - både hemma och på arbetet. Jag kommer att gå upp lite tidigare på morgonen och komma i säng tidigare på kvällarna. 

* Att träna regelbundet - minst tre gånger i veckan.

* Att hålla en mer regelbunden kontakt med min bror, svägerska och brorsdöttrar i USA. Skriva ett kort i månaden och minst ett telefonsamtal i veckan!

* Att träna mig att vara nöjd och glad för det jag har och inte säga att om jag hade ditt och datt eller om det vore så och så, ja, då vore livet så mycket roligare. 

* Att se en bra film i veckan.

* Att läsa en engelsk och en svensk bok i månaden. Läsa mer om personlig utveckling.

* Att se två bra teatrar eller musikaler i vår.

* Att bestiga Helags i sommar.

* Att åka på en solsemester i sommar.

* Att cykla mountainbike i Otterbäcken - vid Vänern i sommar. 

* Att ta upp golfen igen.

* Att ha fyra veckors semester i sommar.... sammanhängande.

* Att under året se alla avsnitten i  Friends - TV-serien. 

* Att börja månadssparande - att få en bättre ekonomi. 

* Att prata mindre och göra mer. Kort sagt försöka att handla istället för att prata. 


När jag läser mina mål inför år 2009 så blir jag lite full i skratt. För oj vad mycket klyschor det är! Men jag skall tänka på det här och lyckas jag med hälften så är jag på rätt väg! Bloggen gör att jag kommer få svårt att gömma mig, hahaha. Dessutom har jag ett privat mål som jag väljer att inte skriva om här. Det är en affärshemlighet. Men det vore kul om jag på allvar kunde ta tag i den idén under år 2009.

PS. Blues Brothers samlingsskiva är en fantastisk skiva att blogga till !! DS      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0