En slö lördag:-)

Den har till stor del tillbringats på balkongen bland annat med Michael Jacksons History. Just nu spelas Beat it och The girl is mine .Det är en vacker duett med Paul Mccartney. Det är klart att hans musik har betytt mycket även för mig. Jag tog studenten 1983 och minns Billie Jean från alla studentfesterna. Hur den fyllde dansgolven då. Sedan minns jag alla videos på MTV. Men min absoluta favoritlåt är Billie Jean. Tillsammans med Pointer Sisters I am so exited är det signaturmelodin till min studenttid.

Det finns nyheter som jag alltid kommer minnas vad jag gjorde när jag fick reda på dem

Till exempel så låg jag i lumpen när Olof Palme mördades. Kvällen innan var jag ute i Stockholms nattliv. Kom hem sent, gick på Kungsgatan vid 12-tiden på natten utan att ha en aning om vad som hänt. Morgonen efter när jag gick upp för att äta frukost så ropade Mamma in mig till deras sovrum: - Vet du vad som hänt? Sedan visade hon mig DN's framsida. Det var en chock.

Jag minns också att jag var hos min mormor när Björn Borg vann sin första Wimbledon. Tror att det var 1976.

Jag minns också färjan Estonia: Jag låg och slumrade, Klockradion gick igång. Dagens Eko meddelade att en färja har sjunkit. Usch...

Elfte September 2001 är också en dag som etsat sig fast i minnet. Jag satt på arbetet, stirrade på dataskärmen. Det var andra dagen efter tre veckors semester. Plötsligt sade kollegan bakom mig - J, vet du om att ett plan flugit in  i World Trade Center. Det var också min första riktiga CNN-nyhet. Bilderna från New York var fruktansvärda. Usch!

Året efter satt jag på bussen i Kista när mobilen ringde - Brorsan, vet du vad som hänt? Anna Lindh är knivhuggen på NK. Usch igen!

Och nu i Fredags låg jag i sängen igen, klockradion gick igång strax innan sju. Jag orkar sällan slå på TV:n på morgonen istället lyssnar jag på dagens Eko. Därför är det naturligt att jag nästan aldrig vaknar till musik. Men denna morgon vaknade jag till låten Man in the mirror. Direkt kopplade min hjärna - Michael Jackson måste vara död. Sedan kom jag också att tänka på slutorden från konserten 1992. Michal Jackson has left the building. Ja, tänkte jag nu har MJ verkligen lämnat vår byggnad för gott!

Sedan minns jag den sköna sommaren 1994 när Sverige vann brons i fotbolls-VM. Kvartsfinalen såg jag på altanen hos en kompis. Han hade tagit ut TV.n på altanen. Semifinalen såg jag på landet. Även den fantastiska bronsmatchen såg jag där!

OS-guldet  i ishockey 2006 kommer jag alltid att minnas också. Jag satt ensam i lägenheten, minns att det var ett trist sätt att se en av Sveriges största framgångar någonsin. Dels var jag krasslig, men jag var också skrockfull och vågade inte bryta ett gott mönster. Det hade gått bra i alla matcher när jag satt själv och kollade, så jag valde att göra det även på finalen.Men jag kommer aldrig glömma stämningen på medborgarplatsen när vi tog emot Tre kronor - vilken känsla det var att vara där!!!!
     
Nu ska jag steka en biff!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0