Biltur i Norge 17 juni 2009 - en av årets verkliga höjdpunkter!

Två veckors semester går alldeles för snabbt. Första veckan var jag i New Jersey. Jag hade lyckan att få närvara på ett riktigt New York-bröllop. Kyrkan låg ett kvarter från Trumps Tower och festlokalen låg ett kvarter från Central park. Det var en underbar sommardag - annars regnade det fyra dagar av sex , hmmm.

Jag kom hem förra fredagen och i lördags tog jag bilen upp till Hamrafjället med en kompis. Det tycks om jag tog med mig vädret från USA. För jag har följts av regn och till och med snö. Ändå tycker jag att jag hade lite tur med vädret. I början på veckan kollade vi in väderleksrapporterna och den dag som lämpade sig mest för en biltur i Norge verkade vara Onsdagen.

Efter några sköna dagar i lägenheten med vandringar, god mat, joggingturer och tv-tittande så satte vi väckarklockan på sex. Vi åt en rejäl frukost, gjorde ordning matsäcken och satt i bilen fem i sju. Målet för dagens äventyr var trollstigen, Geirangerfjorden och Örnevägen. Från Hamra tog vi riksväg 84 mot Röros. Där tog RV 30 mot Tynset, där vi tog RV 29 mot Folldal och Hjerkinn. Här var utsikten mot Rondande-fjällen verkligen vacker. 

Vid Hjerkinn tog vi E6 mot Dombås där vi stannade för lite växling och proviantering. Det är dyrt i Norge...
Vi upptäckte också att om det tar en timme att köra en sträcka i Sverige så tar det dubbelt så lång tid i vårt grannland. Antingen så är det 60 eller 80, antingen är det rakt uppför eller rakt nerför. I Dombås valde vi E136 mot Åndalsnes och Ålesund. I början slingrade sig vägen i en vacker dal. Ju närmare Åndalsnes vi kommer desto vildare natur.
    
Visst hade vi tur med vädret denna dag. Cirka en mil innan Åndalsnes tog vi av mot Geiranger, Volldal och Trollstigen.
Strax innan passerade vi Trollveggen

Jag tog ingen bra bild på Trollveggen, det här vattenfallet fastnade i stället. Efter 6-7 km så verkade vägen ta slut i ett brant stup och i ett vattenfall. Jag tror att både jag och kompisen undrade vart tar vegen vägen??


Vy över Trollstigen!!

Det sägs att i Norge äter man inte lunch utan man äter medtagen matsäck. Vi tog seden dit vi kom och oj så gott det smakade. Blåbärssoppa, thékakor med skinka, nektariner, chokladfingrar och en mun kaffe.

Här är vårt lunchställe!! Visst är det fantastiskt mycket snö kvar. Sedan fortsatte vi turen mot Geranger längs trollstigen ner till Volldal. Där väntade en kort färjetur till Eidsvoll.

Från Eidsvoll till Geiranger är det cirka 26 km. Det är 26 vackra km. En slingrande väg genom ett sagovackert landskap. Nere vid fjordarna är det ett helt annat klimat än uppe på fjället. Det känns som om man besöker flera årstider på ett par timmar. När vi kom fram till turistskylten - "Her begynner Örnevegen!  - så skymtade vi Fjorden långt nedanför oss. Kryssningsfartyget såg ut som en liten leksaksbåt. Utsikten från örnesvingen tog andan av mig.


Nere vid Geiranger parkerade vi bilen. Nu var klockan kring 15:15 och vi hade åkt knappa 42 mil från Hamra. På kartan såg det ut att vara hälften så långt... 

M/S Geirangerfjord gör turer på fjorden.

Vi hade tur och hann med dagens sista tur.  Här är några bilder från båtturen. Vackert eller hur??

En blid som fångar mycket av vad Norge är för mig!



Vattenfallet - De Sju Systrarna - de är vackrast i maj.


En bondgård - som faktiskt odlade både tomater och aprikoser...Nu är den i träda.

När vi kom i land igen efter en fantastisk båttur med fantastiska naturupplevelser och en hel del fotograferande så satte vi oss i bilen för att börja hemfärden. Klockan hade hunnit bli tjugo i sju på kvällen. Det är lite otroligt, men solen gick i moln i samma sekund som vi satte oss i bilen. Sedan började vi klättringen upp mot  Dalsnibba - det är RV 63. Ännu en fantastisk serpentinväg och utsikten från denna väg är likamagnifik - men vi var lite mätta och trötta eller var det att solen som gjorde utsikten lite mindre vacker? Här är i alla fall utsikten ner mot Fjorden från andra hållet.


Färden hemåt gick via Grotli, Lom till Otta. Bland annat åkte vi förbi den här sjön!

Vid Otta tog vi norrut mot Dombås och Trondheim. Cirka en mil innan Dombås stannade vi på ett lastbilsställe och käkade en riktigt god men dyr hamburgare. Sedan tog vi samma väg hem - Hjerkinn - Folldal-Alvdal- Tynser- Röros och Hamra. Klockan kvart i ett tog jag den är bilden och 5 över ett var vi hemma i Hamra igen. Då hade vi åkt hela åttiofem mil!!  Men vilken dag! Det är fördelen med ljusa sommarnätter, man kan åka bil dygnet runt haha. 

Karta över vårt äventyr!!

Geranger är verkligen ett paradis på jorden. Helt säkert är att jag kommer åka tillbaka dit och ag skulle vilja hyra en stuga där och tilbringa en vecka i denna magiska norska fjord-  och fjällvärld. Gärna i Maj/juni. TACK A - för trevligt sällskap!!!
Geiranger just nu:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0