Det här året var jag

... som sagt sex år gammal. Pappa fyllde 36 år, mamma 31 år, Farfar och farmor fyllde 71 år. Mormor fyllde 54 år. Min syster fyllde 4 år.

På bio gick Disneys Djungelboken som hade premiär 1968. I USA gjorde filmen Easy rider succe. En riktigt klassisk bok kom ut - det var Mario Puzos Gudfadern. Det är fortfarande en av de bästa böcker jag läst. I Sverige släppte den hemlige mannen Bo Balderson Harpsundsmorden. Kanske inte en klassiker...

Frankrikes premiärminister hette Charles De Gaulle, Englands premiärminister hette Harold Wilson. På franska biografet gick Les femmes med Brigette Bardot. I Sverige hade Ingemar Bergmans film En passion premiär. I den medverkade Max Von Sydow, Liv Ullman, Bibi Andersson och Erland Josephsson. Pippi Långstrump - som TV-serie hade premiär. För ett fotbollsfan som jag var Tipsextra ett måste. 
För de flesta svenskar var TV-programmet Hylands hörna ett måste.

Människan tog sin första steg på månen.

Urmodern till alla rockfestivaler - Woodstock - hölls utanför New York. Bob Dylan släppte sin Nashville skyline 
Diana Ross presenterade Jackson 5.

Elvis Presley stora hit hette - Suspicious Mind  


I år är det fyrtio år sedan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0