Vad hände 1980? Det är faktiskt trettio

...år sedan. Jag hade precis fyllt 16 år och bodde i Sollentuna. Mitt stora intresse i livet var sport. Jag spelade fotboll, basket och åkte skidor. Musik och dans ville mamma att jag skulle pröva på, men det ville inte jag. Något som jag idag ångrar. Så killar ibland är det bra att lyssna på sin mamma. På Hösten 1980 började jag tre-årig ekonomisk linje vid Rudbeckskolan i Sollentuna. På sommaren var jag vid vänerns strand. Kanske började jag windsurfa den sommaren?

Första januari 1980 blev Victoria vår kronprinsessa. Den 18 januari kolliderar en båt med tjörnbron som rasar och sju bilar med åtta människor följer med. JAS-projektet påbörjas. Folkomröstningen om kärnkraft arrangeras. På tv sänds programmet Måndagsbörsen där Noice fick ett stort genombrott med den här: I natt är hela stan vår!

I natt e hela staden vr
Bara fr en kvll, bara fr en kvll
I natt e hela staden vr
Bara fr en kvll, bara fr en kvll
I natt e det vi som tar ver varenda gata i hela stan
Nr ljuset gr mej rastls e det vid mrkret som jag e van
Natten var hr som vi alla vntat p
inte minst jag sjlv
Mina gon hade brjat vnja sig
Vnja sig vid mrkret
Om ngra timmar skulle gryningen komma
Men nu var natten hr
allting var precis som vi vntat
Som vi sa det va igr
I natt e hela staden vr
Bara fr en kvll, bara fr en kvll
I natt e hela staden vr
Bara fr en kvll, bara fr en kvll
I natt e det vi som tar ver varenda gata i hela stan
Nr ljuset gr mej rastls e det vid mrkret som jag e van
Men dagen kom flera kom nd
Jag nskar alla tog slut
Till mrkret knner jag en dragning
D mste jag ju ut
Fast mnniskor kallar oss ligister
Hgljudda tonrsbarn
Ere nd livet som lockar
Ja, de e ju det som drar
I natt e hela staden vr
Bara fr en kvll, bara fr en kvll
I natt e hela staden vr
Bara fr en kvll, bara fr en kvll
I natt e det vi som tar ver varenda gata i hela stan
Nr ljuset gr mej rastls e det vid mrkret som jag e van

Det här var en av mina favoriter,  Billy Lovelady

She came from Madrid, just a crazy kid
Met her down in Cadiz
I think you know where that is
I'd been travelling far, playing my guitar
Pulling senioritas
They said I played like Manitas
Looking for a few pesetas
Took a job as a singing waiter
And drank tequila, danced the night away
I was sprawled across the table
And making love to a Spanish Betty Garble
I never did get to know the lady's name
One more reggae for the road - gotta sing it to you before I go -
everybody!
One more reggae for the road - gotta sing it to you before I go -
everybody!
She asked me to take her hand
To stay with her and to be her man
To make promises impossible to keep
I'd be delighted, even get excited
- 'Valentina, I really need some sleep'
- 'Si Senor, I will lock the door'
Next thing I know I was crawling across the floor
Trying to find a window and get the hell out of here
Trying to keep my head above water when in came a hotel porter, he said
- 'Take your hands of my daughter and play that guitar', sing it!
One more reggae for the road - gotta sing it to you before I go -
everybody!
One more reggae for the road - gotta sing it to you before I go -
everybody!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0