Veckans bolag - H & M:

Ända sedan barnsben har jag varit intresserad av börsen, näringsliv och aktier. Under de sista åren har det av olika anledningar legat lite i träda, mycket på grund av mitt arbete som Privatrådgivare/Personlig Bankman.
 
Nu har jag tid över och tänkte därför börja följa och lära mig mer om börsen igen. Varje vecka kommer jag blogga om ett stort börsbolag. Idag börjar jag med Stockholmbörsens största bolag - H & M.
 
Alla känner nog till H&M. Men hur många vet att de först uunder år 2013 etablerar sig i Estland och Litauen. Förra året var det Lettlands tur. Runt om i världen har H&M över  2800 butiker i 48 länder. Bara under 2012 öppnade företaget över 304 nya butiker. Runt om i världen hat man över 104.000 anställda. På Facebook följer 13 miljoner människor H&M. Första butiken öppnade 1947 i Västerås. Vid milleniumskiftet öppnades den första butiken i New York, USA. År 2012 redovisade H&M en vinst på 16,8 miljarder kronor.

Det är nog bara IKEA som kan göra anspråk på att vara en större svensk exportsuccé. Visst är det fantastiskt att lilla Sverige har "fostrat" både H&M och IKEA.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0