Den här sommaren har jag haft tid att läsa.

 
Här är mitt bokbord just nu:
 
Genom böckerna har jag lärt mig mer om Marcus Wallenberg. Han dog 1983 och var under 1900-talet en av de riktgt stora personligheterna i Sverige. Bland annat var han den första svensk som spelade tennisturneringen Wimbledon och den stora drivkraften när Skandinaviska Enskilda Banken bildades 1971-1972. Skandinaviska Banken och Stockholms Enskilda Banken gick samman och bildade en ny bank, som idag är S E B. Då var den Nordens största bank...
 
För att bredda mina vyer har jag också läst två biografier om två av Sveriges största konstnärer, bägge två med rötterna i Dalarna - från Mora - Anders Zorn och boende i Sundborn - folkhemsskildraren Carl Larsson. Egentligen är det fantastiskt vilken guldålder lilla Sverige hade i slutet på 1800-talet när Prins Eugen, Carl Larsson, Anders Zorn och Bruno Liljefors samtliga nådde internationell ryktbarhet.
 
Som ren underhållning har jag också läst Viveca Stens nya deckare - I farans riktning. Den handlar om Sandhamn men också om bankaffärer, invandring, homosexualitet och hur det är att vara ensamstående pappa och mamma. Upplösningen är riktigt spännande och känns väldigt filmisk. 
 
Just nu håller jag på med en biografi om Evert Taube. Som sagt det är kul med böcker. På nattduksbordet finns också Tony Blairs memoarer....
 
Så nog läser jag om olika personligheter alltid;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0