Måndag i fjällen

Idag vaknade jag hyfsat pigg - och efter en lång härlig frukost bestämde jag mig för att göra en utflykt till Norge och gruvstaden Röros. Det är en vacker trästad som på 1800-talet levde gott på kolgruvan, Kyrkan är från 1780.
 
Idag är det som ett Sigtuna utan Mälarens vatten, Här har en mängd filmer spelats in - bland annat Pippi Långstrump och någon svensk deckare. Det är 4,5 mil från Hamrafjället.
 
Idag fick jag också reda på att Ramundberget skall bygga en fyrstol från Fjällgården ända upp till Solliftens topp. Det blir bra. Här i Hamra skall man bygga ut snökanonskapaciteten. Man hoppas på att öppna den 27 oktober.
Länstyrelsen har gett sitt godkännande till att bygga skidorten Örndalen vid Björnrike. Klart att det finns en oro för vad som händer här när det kommer en helt ny skräddarsydd skidort. Men jag tror att Skistar skall vara mer orolig för vad som händer i Sälen. Många av de gästerna kan lika gärna åka till Örndalen.
Men vi får se!
 
På eftermiddagen tog jag en joggingtur - cykelleden/skidspåret ner till Svansjöliftarna och tillbaks. Det blev cirka 5,5 km. Så härligt.
 
Ikväll skall jag kolla på filmen Lincoln.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0