Vårtur i Hamrafjället

Så här på våren, i snösmältnings-tider så är det verkligen en mellansäsong här i fjällen. Det är alldeles för varmt och för lite snö för skidåkning. Samtidigt är det alldeles för mycket snö och för mycket vatten för vandring.
 
Dessutom är det viktigt att veta hur det ser ut under snöfläckarna. Det kan se ut som det är bara ett par decimeter snö och sedan sjunker du rakt ner i en pöl. Det är lätt att fastna...
 
Så vad gör man? Idag tog jag på mig ordentliga stövlar och gick grusvägen i Hamrabacken upp till toppstationen. Det tog cirka 35 minuter och trött blev jag. Väl upp så gick jag på åsen nordväst ut mot Malmagen. Det gick jätte bra.
 
Efter ett tag kom jag fram till Svansjövägen. En grusväg som går upp på fjället. Tanken var att ta den upp mot Svansjökläppen och se om isen låg kvar på Svansjön. Strax innan parkeringen tog det abrupt stopp. En tre meter hög driva hindrade mig effektivt... 
 
Så jag gick vägen ner igen och sedan väg 84 tillbaka till lägenheten. Turen blev knappa nio km enligt runkeeper.
 
Nu skall jag lyssna på sportradion och se vem som vinner första derbyt i Friends Arena.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0